Ηλειακά Νέα - Νέα & Ειδήσεις από την Ηλεία,Πύργος,Ήλιδα,Ζαχάρω,Ολυμπία.
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ:
Πότε αναμένεται αποκλιμάκωση των ναύλων
Πότε αναμένεται αποκλιμάκωση των ναύλων

Πότε αναμένεται αποκλιμάκωση των ναύλων


Του Γιώργου Γεωργίου

Με τα ναύλα στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να έχουν πάρει “φωτιά” τους τελευταίους οκτώ μήνες και την εφοδιαστική αλυσίδα σε κρίση, το μεγάλο ερώτημα που προκύπτει είναι πότε θα εξομαλυνθεί η τωρινή κατάσταση.

Είναι ενδεικτικό ότι εβδομάδα με την εβδομάδα σπάνε και νέα ρεκόρ στη ναυλαγορά. Σύμφωνα με το τελευταίο report του οίκου αναλύσεων Drewry (17 Ιουνίου), το κόστος μεταφοράς ενός container 40 ποδών από τη Σαγκάη έως το Ρότερνταμ ξεπέρασε τα 11.000 δολάρια (11.196 δολάρια), ήτοι αυξήθηκε 6% σε εβδομαδιαία βάση και 534% σε ετήσια. 

Πως φτάσαμε ως εδώ

Οι ειδικοί αποδίδουν την “εκτόξευση” στις τιμές στο “απότομο και γεωγραφικά ασυντόνιστο φαινόμενο του ελατηρίου” που επέφερε η πανδημία.

Σε συνθήκες lockdown, οι καταναλωτικές συνήθειες άλλαξαν, το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε με ραγδαίο ρυθμό, ενισχύοντας τη ζήτηση εισαγωγής αγαθών που στη συντριπτική τους πλειοψηφία μεταφέρονταν μέσω containers.

Οι διαφορετικές ταχύτητες ανάκαμψης παγκοσμίως προς το τέλος του 2020 και η αγωνία των εισαγωγέων να δημιουργήσουν αποθέματα ενόψει νέων “κυμάτων” της πανδημίας, έβαλαν τα θεμέλια για “εκρηκτική” αύξηση των εμπορικών ροών, ωθώντας στα ύψη τα ναύλα.

Το αποτέλεσμα ήταν να εκλείψουν κενά containers, να παρατηρηθούν φαινόμενα έντονης συμφόρησης στα λιμάνια και να μειωθούν οι διαθέσιμοι χώροι φόρτωσης στα πλοία.

Πάνω που η κατάσταση έδειχνε να βελτιώνεται και τα ναύλα να υποχωρούν προς το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2021, προσάραξε το “Ever Given” στο Σουέζ. 

Σήμερα, το επίκεντρο της κρίσης είναι ορισμένα λιμάνια στην Κίνα, όπου έχουν σχηματιστεί “ουρές” πλοίων που περιμένουν να εξυπηρετηθούν, μετά τις συνθήκες υπολειτουργίας που προκάλεσε μία έξαρση κρουσμάτων κορονοϊού. 

Μάλιστα, τα προβλήματα στην εφοδιαστική λόγω Κίνας θα είναι πολλαπλάσια από αυτά που προκάλεσε το Σουέζ λόγω της σημασίας του Yantian – το λιμάνι με τους μεγαλύτερους χρόνους αναμονής – για το διεθνές εμπόριο. Σημειώνεται ότι από το συγκεκριμένο λιμένα διακινήθηκαν 13,3 εκατ. TEUs το 2020.

Αργεί η κανονικότητα

“Με τα τρέχοντα προβλήματα να επιμένουν και τις αλυσιδωτές αντιδράσεις από το μερικό shutdown στο Yantian να είναι σε πρώιμη ακόμη φάση, μία επιστροφή σε κανονικές συνθήκες είναι απίθανο να συμβεί πριν από το δεύτερο μισό του τέταρτου τριμήνου του 2021” σημειώνει στο Capital.gr ο κορυφαίος αναλυτής της αγοράς των containerships και CEO της δανέζικης εταιρείας συμβούλων Vespucci Maritime, Lars Jensen.

Οι αναλυτές της BIMCO εκτιμούν από την πλευρά τους πως παρότι τα ναύλα ίσως υποχωρήσουν από τα τρέχοντα επίπεδα ρεκόρ, θα παραμείνουν ψηλά για τουλάχιστον έξι μήνες ακόμη, καθώς η ζήτηση παραμένει μεγάλη και η αποσυμφόρηση της εφοδιαστικής δε θα είναι εύκολη υπόθεση. 

Άλλωστε, δεν έχουμε μπει ακόμη στη “high season” της αγοράς των containerships, η οποία παραδοσιακά κορυφώνεται τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, ενόψει και της χριστουγεννιάτικης περιόδου.

Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι τα περισσότερα εν ενεργεία πλοία του παγκόσμιου στόλου είναι “κλειδωμένα” σε πολυετείς ναυλώσεις – μέχρι και πέντε έτη – εξασφαλίζοντας ταξίδια για αρκετό καιρό ακόμη.

Bασική προϋπόθεση για την πτώση του σημερινού ρυθμού διακίνησης των φορτίων και κατ’ επέκταση του μεταφορικού κόστους είναι η εξισορρόπηση των καταναλωτικών συνηθειών, μέσω της προώθησης των προγραμμάτων εμβολιασμού και της καθολικής άρσης των μέτρων εγκλεισμού.

Παράλληλα, η BIMCO σημειώνει ότι η μείωση της ζήτησης μπορεί να επέλθει μέσα από τον περιορισμό των μεγάλων πακέτων στήριξης που δόθηκαν λόγω πανδημίας ή τη μετατόπιση των δαπανών από τη διασφάλιση των εισοδημάτων των καταναλωτών σε μακροπρόθεσμα οικονομικά projects, όπως οι υποδομές.

“Καθώς η οικονομία ανοίγει, οι δαπάνες προς τις υπηρεσίες αυξάνονται, ενώ ενισχύεται και η εγχώρια παραγωγή, συμβάλλοντας στη χαλάρωση της ζήτησης για εισαγόμενα αγαθά μέσω containers” επισημαίνουν οι αναλυτές, φέρνοντας το παράδειγμα των ΗΠΑ.

Νέα πλοία στην αγορά

Μία σημαντική παράμετρος για τα επόμενα χρόνια είναι ο μεγάλος όγκος παραγγελιών νέων containerships, οι οποίες διπλασιάστηκαν τους πρώτους πέντε μήνες του έτους, φτάνοντας σε επίπεδα ρεκόρ.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ING, όταν τα υπό ναυπήγηση βαπόρια τεθούν διαθέσιμα για ταξίδια, η προσφερόμενη χωρητικότητα θα αυξηθεί κατά 6%, ποσοστό που δε θα μπορεί να αντισταθμιστεί από τις αναμενόμενες διαλύσεις παλαιότερων πλοίων. 

Ωστόσο, τα πρώτα καινούργια πλοία θα πέσουν στο νερό το 2023, ενισχύοντας τις προσδοκίες για μία αρκετά θετική αγορά και το 2022.

Σε δύο, όμως, χρόνια από τώρα ενδέχεται να αλλάξουν οι ισορροπίες στο ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης και ήδη διατυπώνονται ανήσυχες εκτιμήσεις για πιθανή υπερπροσφορά στην αγορά.

Διαβάστε επίσης:

Περνούν τις εξετάσεις της εφοδιαστικής κρίσης ΟΛΠ και ΟΛΘ

Σχολιασμός

Κοινοποιήστε το: