Ηλειακά Νέα - Νέα & Ειδήσεις από την Ηλεία,Πύργος,Ήλιδα,Ζαχάρω,Ολυμπία.
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ:
Στα πέτρινα γεφύρια του Αλφειού
Στα πέτρινα γεφύρια του Αλφειού

Στα πέτρινα γεφύρια του Αλφειού


Ατσιχολιώτικο γεφύρι (Λούσιος) Γεφύρι στην Αγία Σωτήρα (λίμνη Μεγαλόπολης)

Οι πέτρινες γέφυρες στα ποτάμια πάντα εντυπωσίαζαν και θα εντυπωσιάζουν. Διαχρονικά εξυπηρετούσαν την ανάγκη μετακίνησης του ανθρώπου, αλλά και ταυτόχρονα αποτελούσαν και αποτελούν ένα από τα κορυφαία δείγματα αρχιτεκτονικής.

Δεν είναι τυχαίο ότι ένα σωρό μύθοι και δοξασίες συνδέονται με τις γέφυρες…

Γεφύρι Μαραθούσας (κοντά στις κάτω Καρυές)

Στον ποταμό Αλφειό υπάρχουν αρκετές τέτοιες γέφυρες κάτι… αναπόφευκτο αφού πρόκειται για τον σημαντικότερο και μεγαλύτερο ποταμός της Πελοποννήσου (με μήκος 110 χιλιόμετρα).

Γεφύρι ΣέκουλαΓεφύρι στην Αγία Σωτήρα (λίμνη Μεγαλόπολης)

Πηγάζει στην Αρκαδία, στους πρόποδες του Ταϋγέτου, και στην πορεία του δέχεται τα νερά των Ελισσώνα, Λούσιου, Λάδωνα, Ερύμανθου και του Κλαδέου για να καταλήξει στο βόρειο άκρο του Κυπαρισσιακού κόλπου ανάμεσα σε Επιτάλιο και Σπιάτζα…

Γεφύρι κοντά στα Άσπρα σπίτια

Κατά μήκος του Αλφειού είναι χτισμένα αρκετά πέτρινα γεφύρια που το καθ` ένα από αυτά «κουβαλά» τη δική του ξεχωριστή σημασία…

Γεφύρι Τριπόταμος

Σήμερα «φωτογραφίζουμε» τα συγκεκριμένα γεφύρια παραθέτοντας πληροφορίες για το πιο σημαντικό απ` όλα, που είναι το Βυζαντινό γεφύρι της Καρύταινας καθώς και αυτό του Κούκου…

Καρύταινα: Βυζαντινό Γεφύρι

Το ιστορικό γεφύρι της Καρύταινας βρίσκεται επί του Αλφειού, κάτω από την ομώνυμη ιστορική κωμόπολη. Πρόκειται για το σημαντικότερο δείγμα βυζαντινής αρχιτεκτονικής γέφυρας που διασώζεται μέχρι σήμερα. Πεντάτοξο γεφύρι (το πέμπτο τόξο ανατινάχθηκε στον Εμφύλιο) με το εκκλησάκι της Θεοτόκου στα πόδια του για να το προστατεύει. Από πάνω περνά η σύγχρονη γέφυρα. Το συγκεκριμένο γεφύρι είναι αυτό που βρίσκεται στο χαρτονόμισμα του πεντοχίλιαρου και στο βάθος φαίνεται η Καρύταινα.

Το γεφύρι χτίστηκε σε μια άγνωστη σε εμάς εποχή και υπάρχει η μαρτυρία (μια επιγραφή) για την ανακατασκευή του το 1440. Ίσως μέχρι τότε να είχε άλλο μέγεθος και σχήμα και η ανακατασκευή του να το άλλαξε άρδην, ίσως όχι. Γεγονός είναι ότι από τότε το πεντάτοξο γεφύρι της Καρύταινας αποκτά την γνωστή του σε μας μορφή όπως την γνωρίζουμε μέσα από τις γκραβούρες των περιηγητών αλλά και από μια απλή επίσκεψη στο μέρος.

Το πεντάτοξο γεφύρι της Καρύταινας αποτελεί ένα μνημείο της ιστορίας και της γεφυροποιίας. Χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης γέφυρας είναι το εκκλησάκι της Γέννησης της Θεοτόκου, το μοναδικό εκκλησάκι στην Ελλάδα σε μεσόβαθρο γέφυρας, που βλέπουμε στην κατάντι πλευρά του, το οποίο κατασκευάστηκε προφανώς για την προστασία και την καλοτυχία των διαβατών και ταξιδευτών.

Η ανάγκη γεφύρωσης του ποταμού προέκυψε από πολύ νωρίς μιας και εξυπηρετούσε την διάβαση του Αλφειού στην κύρια διαδρομή όλων των χωριών της ορεινής Αρκαδίας προς το Λύκαιο όρος, την κοιλάδα της Μεγαλόπολης, την Ηλεία και την Μεσσηνία.

Η μορφή του δεν έχει αλλάξει σημαντικά από την κτίση του με την μόνη σημαντική διαφορά την καταστροφή δυο τόξων του και την αντικατάσταση τους από μια ξύλινη επίπεδη γέφυρα. Την δεκαετία του ’50 χτίστηκε από πάνω του και η σύγχρονη τσιμεντένια γέφυρα.

Ο θρύλος λέει ότι στα θεμέλιά του οι μάστορες έχτισαν μια πριγκίπισσα των Φράγκων, τον μακρινό μεσαίωνα – περίπου μέσα 13ου αιώνα – που χτίστηκε το πρώτο γεφύρι. Κατά την Ύστερη Βυζαντινή εποχή πήρε τη σημερινή του μορφή, με τα πολλά ορθογώνια ανακουφιστικά ανοίγματα, και συγκεκριμένα το 1440, όταν ανακατασκευάστηκε από τον Ραούλ Μανουήλ Μελίκη, γόνο σπουδαίας βυζαντινής οικογένειας. Από τον ίδιο χτίστηκε και ένα τόξο σε μεσόβαθρο, που ακουμπάει πάνω σε βράχο (το δεύτερο τόξο από ανάντη) και λειτουργούσε σαν ανακουφιστικό.

Η ιστορία λέει ότι ο Ραούλ Μανουήλ προσπάθησε να περάσει το ποτάμι, αλλά κόντεψε να πνιγεί, επειδή το παλαιό γεφύρι ήταν σχεδόν κατεστραμμένο. Σώθηκε και αποφάσισε να το επιδιορθώσει.

Γεφύρι τού Κούκου

Το πέτρινο γεφύρι του Κούκου βρίσκεται στο πιο στενό πέρασμα του Αλφειού ποταμού και συνέδεε τις επαρχίες Ολυμπίας και Γορτυνίας. Το 1878 αποφασίστηκε από το κράτος με πρωτοβουλία του Λαγκαδινού πολιτικού Αθανασίου Βαλαβάνη η κατασκευή του γεφυριού με κρατική επιχορήγηση 17.254 δραχμών από τον προϋπολογισμό δημοσίων έργων για να συνδέσει και να διευκολύνει την επικοινωνία των χωριών της δυτικής Γορτυνίας με την Ανδρίτσαινα και την Ολυμπία.

Η επιλογή έγινε στο πιο στενό σημείο του Αλφειού. Κανένας όμως σπουδαγμένος μηχανικός του κράτους δεν αναλάμβανε την κατασκευή του, λόγω της δυσκολίας του ύψους του χάσματος και της ορμής του νερού. Τότε ανέλαβε ο πρωτομάστορας από το 1868, Αντώνης Κάτσαινος από τα Λαγκάδια επικεφαλής μπουλουκιού να το χτίσει. Η κατασκευή του κράτησε δύο χρόνια και τελείωσε το 1880.

Είναι μονότοξο και το όνομά του το χρωστάει, σύμφωνα με την προφορική παράδοση, σε κάποιον Κούκο από το χωριό Κοτίλι, που τον μαχαίρωσε ο Μπραΐμης, νονός του σ’ έναν καβγά που είχαν όταν ο Κούκος τον έπιασε να κλέβει ένα ζώο από το κοπάδι του.

Έχει χαρακτηρισθεί διατηρητέο μνημείο και είναι από τα επιβλητικότερα γεφύρια της Πελοποννήσου.
Λέγεται ότι μεταξύ των άλλων που έφτιαξε ο Αντώνης Κάτσαινος, ήταν και η αναστήλωση της εισόδου του σταδίου της αρχαίας Ολυμπίας, της Κρυπτής, δηλαδή.

Η παράδοση λέει ότι ο Κάτσαινος κατάφερε να φτιάξει το γεφύρι, ενώ άλλοι είχαν αποτύχει, στηρίζοντας τη σκαλωσιά σε δίχτυ που έφτιαξε από 13.000 οργιές τριχιά, που στη συνέχεια κρέμασε σε δέντρα στις δυο πλευρές του φαραγγιού. Κατασκευάστηκε κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες και μόνο χάρη στη μαστοριά και την εξυπνάδα του πρωτομάστορα.

patrisnews

Σχολιασμός

Κοινοποιήστε το: